Τα 37 χαρακτηριστικά της Δυσλεξίας

ΥΓΕΙΑ
Τα 37 χαρακτηριστικά της Δυσλεξίας
Το πιο σταθερό πράγμα των δυσλεξικών ατόμων είναι η αστάθεια των χαρακτηριστικών τους! Και αυτό γιατί ποικίλλουν από μέρα σε μέρα ή ακόμα από λεπτό σε λεπτό. Τα περισσότερα δυσλεξικά άτομα παρουσιάζουν περίπου 10 από τα παρακάτω χαρακτηριστικά.

Γράφει ο Kωνσταντίνος Πολυχρόνης

ΓΕΝΙΚΑ

• Εμφανίζονται έξυπνοι, ιδιαίτερα ευφυείς, με ευκρίνεια στο λόγο τους αλλά δεν μπορούν να διαβάσουν και να γράψουν σωστά χωρίς να κάνουν ορθογραφικά λάθη σε σχέση με την ηλικία τους.
• Έχουν την ταμπέλα του χαζού, του τεμπέλη, του απρόσεκτου, του ανώριμου, που «δεν προσπαθεί αρκετά» ή «με προβλήματα συμπεριφοράς». 
• Δεν είναι «αρκετά πίσω» ή«αρκετά κακοί» ώστε να βοηθηθούν από το σχολικό τους περιβάλλον.
• Έχουν υψηλό δείκτη νοημοσύνης αλλά οι επιδόσεις τους στις εξετάσεις δεν είναι καλές. Είναι καλοί στις προφορικές εξετάσεις αλλά όχι στις γραπτές.
• Νιώθουν χαζοί, έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση, κρύβουν ή καλύπτουν τις αδυναμίες τους με έξυπνες αντισταθμιστικές στρατηγικές, απογοητεύονται εύκολα και είναι ανήσυχοι για τις εξετάσεις στο σχολείο. 
• Έχουν ταλέντο στην τέχνη, την υποκριτική, τη μουσική, τα αθλήματα, την αφήγηση, τις πωλήσεις, τις επιχειρήσεις, τη διακόσμηση, την οικοδόμηση ή τη μηχανική.
• Μοιάζουν να ονειροπολούν συχνά, «χάνονται» εύκολα ή χάνουν την αίσθηση του χρόνου. 
• Δυσκολεύονται να παραμείνουν συγκεντρωμένοι.
• Μαθαίνουν καλύτερα εμπειρικά όταν δημιουργούν με τα χέρια τους, μέσω επιδείξεων, πειραμάτων, παρατηρήσεων και οπτικών βοηθημάτων.

ΟΡΑΣΗ, ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ

• Παραπονιούνται για ζαλάδες, πονοκεφάλους ή πόνους στο στομάχι ενώ διαβάζουν.
• Τους μπερδεύουν τα γράμματα, οι αριθμοί, οι λέξεις, οι αλληλουχίες ή οι λεκτικές εξηγήσεις.
• Όταν διαβάζουν ή γράφουν υπάρχουν επαναλήψεις, προσθέσεις, μεταθέσεις, παραλήψεις, αντικαταστάσεις και αντιστροφές γραμμάτων, αριθμών και/ή λέξεων.
• Παραπονιούνται ότι νιώθουν ή βλέπουν κίνηση η οποία είναι ανύπαρκτη κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης, της γραφής ή της αντιγραφής. 
• Φαίνεται να έχουν δυσκολία στην όραση αν και οι οφθαλμολογικές εξετάσεις δεν δείχνουν κάτι τέτοιο.
• Έχουν οξεία όραση και παρατηρητικότητα ή έχουν έλλειψη βαθειάς αντίληψης και περιφερειακής όρασης.
• Διαβάζουν και ξαναδιαβάζουν με μικρή κατανόηση. 
• Η ορθογραφία τους φωνητικά δεν είναι σωστή και δεν έχει συνέπεια.

ΑΚΟΗ ΚΑΙ ΟΜΙΛΙΑ

• Έχουν πολύ καλή ακοή, ακούνε πράγματα που δεν έχουν ειπωθεί ή είναι προφανή σε άλλους, η προσοχή τους αποσπάται πολύ εύκολα από τους ήχους.
• Δυσκολεύονται να μετατρέψουν τις σκέψεις τους σε λέξεις, μιλούν διστακτικά, αφήνουν προτάσεις ανολοκλήρωτες, τραυλίζουν όταν αγχώνονται, δεν προφέρουν σωστά τις μεγάλες λέξεις ή μεταθέτουν τις φράσεις, τις λέξεις και τις συλλαβές.

ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΚΙΝΗΣΗΣ ΚΑΙ ΓΡΑΦΗΣ

• Αντιμετωπίζουν προβλήματα με το γράψιμο ή την αντιγραφή, πιάνουν με ασυνήθιστο τρόπο το μολύβι, ο γραφικός τους χαρακτήρας ποικίλλει ή είναι δυσανάγνωστος.
• Είναι αδέξιοι, ασυντόνιστοι, φτωχοί σε δραστηριότητες που φέρουν μπάλα ή σε ομαδικά αθλήματα, έχουν δυσκολία στις λεπτές και/ή μεγάλες κινήσεις και δεξιότητες, είναι επιρρεπείς στη ναυτία λόγω της κίνησης.
• Μπορούν να είναι αμφιδέξιοι, δηλαδή να χρησιμοποιούν και τα δυο τους χέρια και συχνά μπερδεύουν το αριστερό με το δεξί και το πάνω με το κάτω.

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ

• Δυσκολεύονται να πουν την ώρα, να διαχειριστούν το χρόνο, να μάθουν αλληλουχίες πληροφοριών ή καθηκόντων και να είναι στην ώρα τους.
• Φαίνεται να είναι εξαρτημένοι στο μέτρημα των δαχτύλων ή άλλων κόλπων όταν κάνουν μαθηματικά, γνωρίζουν την απάντηση αλλά δεν μπορούν να την κάνουν στο χαρτί. 
• Μπορούν να μετρήσουν αλλά έχουν δυσκολία στο μέτρημα των αντικειμένων και να διαχειρίζονται χρήματα. 
• Μπορούν να κάνουν αριθμητική αλλά αποτυγχάνουν να λύσουν τα προβλήματα των μαθηματικών, δεν μπορούν να κατανοήσουν την άλγεβρα ή υψηλότερα μαθηματικά.

ΜΝΗΜΗ ΚΑΙ ΓΝΩΣΗ

• Έχουν εξαιρετική μακροπρόθεσμη μνήμη για εμπειρίες, τοποθεσίες και γεγονότα.
• Έχουν φτωχή μνήμη για αλληλουχίες, γεγονότα και πληροφορίες που δεν τις έχουν βιώσει.
• Σκέφτονται κυρίως με εικόνες και συναισθήματα παρά με τους ήχους των λέξεων (φτωχός εσωτερικός διάλογος).

ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΥΓΕΙΑ, ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ

• Είναι εξαιρετικά ανοργάνωτοι ή καταναγκαστικά τακτικοί.
• Μπορεί να είναι ο κλόουν της αίθουσας, οι ταραχοποιοί ή να είναι πολύ ήσυχοι.
• Είχαν ασυνήθιστα πρώιμη ή αργή ανάπτυξη στην εξέλιξή τους (ομιλία, μπουσούλημα, περπάτημα, δέσιμο κορδονιών).
• Είναι επιρρεπείς σε μολύνσεις αυτιών, ευαίσθητοι σε τροφές, συντηρητικά ή χημικά προϊόντα. 
• Μπορεί να κοιμούνται ή πολύ βαριά ή πολύ ελαφριά ή να κάνουν νυχτερινή ενούρηση σε μη κατάλληλη ηλικία.
• Έχουν ασυνήθιστα υψηλή ή χαμηλή αντοχή στον πόνο. 
• Έχουν υψηλό αίσθημα δικαιοσύνης, είναι ευαίσθητοι και επιδιώκουν την τελειότητα. 
• Τα λάθη και τα συμπτώματα αυξάνονται υπερβολικά με τη σύγχυση, την πίεση του χρόνου, το άγχος ή την κακή υγεία.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Πήγαινε στην κορυφή